Jesteś tu:Informacje / Inne / To sprzedawca będzie się tłumaczył

To sprzedawca będzie się tłumaczył


Wstawiony przez admin 17 listopad 2008

Chyba każdy z nas przynajmniej raz w życiu zetknął się z bombastyczną reklamą super-taniego produktu, który przy płaceniu w kasie okazywał się dużo droższy niż zapowiadano. – Od niedawna można już skutecznie powalczyć z tym procederem – informuje Rzecznik Konsumentów Powiatu Olsztyńskiego.

Jeszcze niedawno, w przypadku wystąpienia zarysowanej wyżej hipotetycznej sytuacji, nie dało się nic zrobić. Jeśli ktoś dał się naciąć, pozostawało bezsilne zaciskanie pięści, bo nie było instrumentów prawnych, by walczyć ze sprzedawca posiłkującym się tzw. "reklamą-przynętą". – Można było co najwyżej próbować udowadniać, że zostało się wprowadzonym w błąd, ale takie postępowania są bardzo trudne do przeprowadzenia – precyzuje Andrzej Kampa, Rzecznik Konsumentów Powiatu Olsztyńskiego.

Sytuacja uległa zmianie z początkiem tego roku, kiedy weszła w życie ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. – To przepisy zaczerpnięte z prawodawstwa unijnego, które mają chronić konsumentów m.in. przed skutkami nieuczciwej reklamy – mówi Andrzej Kampa. – Ciekawe jest to, że w przeciwieństwie do postępowania cywilnego, w takich sprawach ciężar dowodzenia spoczywa nie na pokrzywdzonym, ale na sprzedawcy lub producencie nieuczciwie reklamowanego produktu.

Wspomniane przepisy odnoszą się również do podnoszonych niedawno w mediach praktyk stosowanych przez hipermarkety, które można ująć w haśle "inna cena towaru na półce, inna – oczywiście wyższa – przy płaceniu w kasie". Wyjątkiem są sytuacje, gdy transakcja kupna została potwierdzona umową – wówczas to jej zapisy mają pierwszeństwo przed informacjami podanymi w reklamie.

R.P. Przegląd Warmiński nr 18(11) 11/2008. Starostwo Powiatowe w Olsztynie.
Etykietowanie

Reklama






Tłumaczenia